Wednesday, March 16, 2011

Panduan pemarkahan BM PMR


Panduan Menyemak Bahasa Melayu Kertas 2 - PMR

(BM 02/2)

Nota:

Pemarkahan ;

Bahagian A (i) : 20 markah

Bahagian A (ii) : 10 markah

Bahagian B : 20 markah

Bahagian C : 40 markah

Bahagian D : 10 markah

JUMLAH : 100 markah




Bahagian A(i) : Ringkasan [ 20 markah ]

* Bahasa dinilai secara tanggapan (impression)
* Tandakan kesalahan bahasa sebagaimana penandaan karangan (tiada potongan markah bagi kesalahan ejaan).
* Tandakan (/) pada setiap isi.
* Baca dan periksa setakat 80 patah perkataan atau sehingga ayat itu berakhir.
* Buat garisan panjang selepas 80 patah perkataan atau sehingga ayat itu berakhir.
* Murid menjawab dalam perenggan, periksa seperti biasa.
* Walaupun isi kurang, bahasa diperiksa seperti biasa.
* Jawapan murid dalam catatan, berikan markah penuh untuk isi markah maksimum untuk bahasa ialah 6 markah sahaja.
* Jika isi disalin secara terpilih dan dibuat dalam bentuk catatan (poin), markah isi seperti biasa tetapi maksimum bahasa ialah 4 markah.
* Jika murid menyalin petikan, markah isi akan ditolak 50% dan markah maksimum bahasa ialah 2 markah.







KRITERIA PENSKORAN

PERINGKAT


MARKAH


KRITERIA

CEMERLANG 09 -10


* Bahasa baik dan lancar.
*
Berupaya menggunakan ayat sendiri
o Pemilihan kata yang tepat
o Ayat yang gramatis
o Penanda wacana yang sesuai
* Ejaan dan tanda baca yang betul.

BAIK 06 – 08


* Bahasa masih baik dan masih lancar
*
Masih berupaya mengguna ayat sendiri
o Pemilihan kata yang terhad
o Ayat yang masih gramatis
o Penanda wacana masih sesuai.
* Terdapat kesalahan ejaan dan tanda baca yang minimum.

MEMUASKAN 03 – 05


* Bahasa kurang lancar.
*
Terdapat kesalahan yang ketara dalam ayat, ejaan dan tanda baca

ATAU
* Menyalin ayat daripada petikan asal secara terpilih.

PENGUASAAN MINIMUM 10 - 02


* Keseluruhan jawapan menggambarkan penguasaan bahasa yang lemah. Menyalin secara terus daripada petikan.




Cara menulis markah

a) Isi = 10 b) Isi = 10

Bahasa = 10 Bahasa = 05*(salin isi secara terpilih)

JUMLAH 20 JUMLAH 15




c) Isi = 09*(isi tidak lengkap) d) Isi - 08*( - 50%) = 04

Bahasa = 08 Bahasa = 02*(salin petikan)

JUMLAH 17 JUMLAH 06




KRITERIA MARKAH ISI ( 10 MARKAH )

BILANGAN ISI MARKAH

5 9 – 10

4 7 – 8

3 5 – 6

2 3 – 4

1 1 - 2




Bahagian A(ii) : Pemahaman [ 10 markah ]

* Untuk markah penuh bagi soalan maksud rangkai kata - maksud mesti tepat mengikut konteks dan ayat gramatis. Penolakan markah untuk jawapan yang tidak tepat / ayat tidak gramatis.
* Untuk markah penuh soalan pemahaman – isi mesti cukup serta lengkap dan ayat gramatis.markah ditolak jika isi tidak lengkap / cukup dan ayat tidak gramatis.
* Bagi soalan kemahiran berfikir, isi mestilah releven mengikut tugasan dan ayat gramatis.Markah akan ditolak jika isi tidak / kurang releven dan bahasa tidak gramatis




BAHAGIAN B : KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN

[ 20 MARKAH ]

KRITERIA PENSKORAN PERINGKAT MARKAH


KRITERIA

CEMERLANG 16 – 20 (18-20) ( 16 – 17 )


* Ayat gramatis
* Penggunaan kata dan kosa kata yang luas dan tepat
* Kesalahan penggunaan kata yang minimum
* Ejaan dan tanda baca yang betul
* Idea yang relevan berdasarkan tugasan.
* Huraian idea seperti pendapat, ulasan, cadangan dan kesimpulan sesuai dan berkembang
* Pengolahan yang menarik dan berkesan.

BAIK





11 – 15

( 13 – 15 )

( 11 – 12 )


* Ayat masih gramatis
* Penggunaan kata dan kosa kata masih luas dan tepat
* Kesalahan penggunaan kata yang minimum
* Kesalahan ejaan dan tanda baca yang minimum
* Idea yang relevan berdasarkan tugasan.huraian idea seperti pendapat, ulasan, cadangan dan kesimpulan masih sesuai tetapi kurang dikembangkan
* Pengolahan masih menarik

MEMUASKAN


06 – 10




( 08 – 10 )

( 06 – 07 )


* Ayat kurang gramatis
* Penggunaan kata dan kosa kata yang terhad
* Kesalahan ejaan dan tanda baca yang ketara
* Idea yang relevan berdasarkan tugasan.huraian idea seperti pendapat, ulasan, cadangan dan kesimpulan yang terhad
* Pengolahan tidak menarik

PENGUASAAN MINIMUM





01 – 05





* Keseluruhan jawapan calon menggambarkan penguasaan bahasa yang tidak cekap
* Idea kabur / tidak berkaitan dengan tugasan.




NOTA:

Cara menyemak jawapan murid yang terdapat kesalahan bahasa, tanda baca, ejaan dan isi / fakta adalah seperti berikut.

____________________ kesalahan bahasa, perkataan dan frasa




/ kesalahan ejaan

// kesalahan ejaan yang berulang

Kesalahan tanda baca

( ) kesalahan isi / fakta










BAHAGIAN C : KARANGAN RESPON TERBUKA [ 40 MARKAH ]




PERINGKAT


MARKAH

CEMERLANG


33 - 40

KEPUJIAN


25 – 32

BAIK


17 – 24

MEMUASKAN


09 – 16

PENGUASAAN MINIMUM


01 - 08







KRITERIA MENILAI KEMAHIRAN MENULIS




ASPEK


KRITERIA

BAHASA


* Kegramatisan: Kata (morfologi)

Ayat (sintaksis)

* Ejaan dan tanda baca betul
* Kosa kata luas dan tepat

IDEA


* Isi-isi sesuai
* Huraian isi jelas
* Contoh yang sesuai

PENGOLAHAN


* Pengolahan menarik dan berkesan
* Pemerengganan sesuai
* Format menepati tugasan
* Unsure keindahan bahasa (pantun dan peribahasa)




KRITERIA PENSKORAN

PERINGKAT


MARKAH


KRITERIA

CEMERLANG


33 – 40

( 37 – 40 )

( 33 – 36 )


* Penggunaan pelbagai jenis kata yang luas dan tepat
* Penggunaan pelbagai ayat majmuk yang gramatis tetapi tedapat kesalahan yang minimum
* Penggunaan penanda wacana yang betul
* Ejaan dan tanda baca yang betul
* Penggunaan kosa kata yang luas dan tepat
* Idea yang relevan dengan huraian yang jelas beserta dengan contoh-contoh yang sesuai
* Pengolahan menarik dan berkesan dengan pemerengganan yang sesuai dan format menepati kehendak tugasan
* Penggunaan ungkapan yang mudah seperti peribahasa, pantun, cogan kata dan frasa yang menarik

KEPUJIAN


25 – 32

( 29 – 32 )

( 25 – 28 )


* Penggunaan pelbagai jenis kata yang tepat
* Penggunaan pelbagai ayat majmuk yang gramatis tetapi tedapat kesalahan yang minimum
* Penggunaan penanda wacana yang sesuai
* Ejaan dan tanda baca yang betul
* Penggunaan kosa kata yang luas
* Idea yang relevan dengan huraian yang jelas beserta dengan contoh-contoh
* Pengolahan menarik dengan pemerengganan yang sesuai dan format menepati kehendak tugasan
* Penggunaan ungkapan yang mudah seperti peribahasa, pantun, cogan kata dan frasa yang menarik

BAIK


17 – 24

( 21 – 24 )

( 17 – 20 )


* Penggunaan pelbagai jenis kata yang sesuai
* Penggunaan ayat majmuk gabungan yang gramatis tetapi tedapat kesalahan yang minimum
* Penggunaan penanda wacana yang masih sesuai
* Terdapat kesalahan ejaan dan tanda baca yang minimum
* Penggunaan kosa kata umum tetapi terdapat kesalah yang minimum
* Idea masih relevan dengan huraian yang masih jelas
* Pengolahan masih menarik dengan pemerengganan yang masih sesuai dan format menepati kehendak tugasan

MEMUASKAN


09 – 16

( 13 – 16 )

( 09 – 12 )


* Penggunaan pelbagai jenis kata yang terhad
* Penggunaan ayat yang mudah tetapi tedapat kesalahan yang minimum
* Penggunaan penanda wacana yang kurang tepat
* Terdapat kesalahan ejaan dan tanda baca yang ketara
* Idea masih relevan / idea bercampur aduk dan huraian tidak jelas
* Pengolahan kurang menarik dengan pemerengganan yang kurang sesuai dan format yang kurang tepat

PENGUASAAN

MINIMUM


01 – 08

( 05 – 08 )

( 01 – 04 )


* Keseluuruhan jawapan murid menggambarkan penguasaan bahasa yang tidak cekap
* Tidak menjawab tugasan / soalan




NOTA;

Cara penandaan menyemak semasa menyemak jawapan murid seperti nota di atas.







BAHAGIAN D: PEMAHAMAN NOVEL [ 10 MARKAH ]




PEMBAHAGIAN MARKAH




PERINCIAN


MARKAH

ISI


6 Markah

BAHASA


4 Markah










KRITERIA MARKAH BAHASA

PERINGKAT


MARKAH


KRITERIA

CEMERLANG


04


* Bahasa baik dan lancar
* Ayat gramatis
* Ejaan dan tanda baca yang betul

BAIK


02 – 03


* Bahasa masih baik dan masih lancar
* Penggunaan ayat masih gramatis tetapi terdapat kesalahan yang minimum
* Kesalahan ejaan dan tanda baca yang minimum

MEMUASKAN


01


* Bahasa tidak cekap
* Ayat tidak gramatis
* Kesalahan ejaan dan tanda baca yang ketara




NOTA:

* Markah Maksimum Isi : 3 isi
* Jawapan murid mestilah berdasarkan novel-novel yang dipelajari di tingkatan 1, 2 dan 3
* Markah maksimum bagi bahasa 4 markah
* Markah bahasa diberi secara tanggapan (impression)
*
Markah maksimum 10 markah


























Panduan Menyemak Bahasa Melayu Kertas 1- SPM

(BM 1103/1)

NOTA:

* Kertas 1 ini bertujuan menguji murid membina, mengumpul, memilih dan menyusun atur idea-idea, hujah-hujah dan bahan-bahan yang berkaitan dengan tajuk
* Menguji murid melahirkan idea, pendapat, hujah, pengalaman dan perasaan dengan bahasa yang jelas dan berkesan
* Menguji murid dalam menguasai teknik mengarang pelbagai bentuk karangan dan menggunakannya untuk pelbagai tujuan, menguasai penggunaan perenggan-perenggan dan tanda-tanda baca pada tempat-tempat dan keadaan yang sesuai.
*
Menguji keupayaan murid menulis dengan bahasa yang kemas, lancar dan jelas, struktur ayat yang betul dan gaya bahasa yang menarik serta bersesuaian dengan tajuk karangan




Bahagian A : Karangan Berdasarkan Bahan Rangsangan ( 30 markah )




KRITERIA PENSKORAN

PERINGKAT


MARKAH


KRITERIA

CEMERLANG


26 – 30




(28 – 30)




(26 – 27)


* Karangan menepati tema bahan ransangan.
* Idea releven dengan tema bahan ransangan dan dihuraikan dengan jelas dan matang.
* Bahasa gramatis dari segi kata dan ayat. Penggunaan tanda baca betul dan tepat. Ejaan mengikut Sisitem Ejaan Rumi Baharu. Penggunaan kosa kata luas dan tepat.
* Wacananya lengkap. Unsur bahasa yang digunakan bervariasi dan menggunakan ungkapan yang menarik.

KEPUJIAN


20 – 25




(23 – 25)




(20 – 22)


* Karangan menepati tema bahan ransangan.
* Idea releven dengan tema bahan ransangan dan dihuraikan dengan jelas
.
* Bahasa gramatis dari segi kata dan ayat. Penggunaan tanda baca betul dan tepat. Ejaan mengikut Sistem Ejaan Rumi Baharu. Penggunaan kosa kata luas dan luas.
* Wacananya lengkap. Unsur bahasa yang digunakan bervariasi.

MEMUASKAN


15 – 19




(17 – 19)




(15 – 16)


* Karangan masih menepati tema bahan ransangan.
* Idea masih releven dengan tema bahan ransangan. Huraian idea masih jelas .
* Bahasa masih gramatis dari segi kata dan ayat. Penggunaan tanda baca masih betul dan tepat. Ejaan masih mengikut Sistem Ejaan Rumi Baharu.
* Wacananya masih lengkap. Unsur bahasa masih bervariasi.

KURANG

MEMUASKAN


10 – 14




(12 – 14)




(10 – 11)


* Karangan masih/kurang menepati tema bahan ransangan.
* Idea masih/kurang releven dengan tema bahan ransangan. Huraikan idea kurang masih jelas .
* Bahasa kurang gramatis dari egi kata dan ayat. Kesalahan-kesalahan tatabahasa ketara . Ejaan masih mengikut Sistem Ejaan Rumi Baharu tetapi terdapat kesalahan ejaan yang ketara.Penggunaan kosa kata terhad
* Wacana kurang lengkap. Unsur bahasa kurang bervariasi.

PENCAPAIAN

UMUM


01 – 09




(06 – 09)




(01 – 05)


* Calon tidak menunjukkan penguasaan kemahiran menulis.
* Idea tidak menepati tema bahan ransangan.
* Banyak kesalahan bahasa dari segi kata dan ayat.




***Ungkapan menarik –
peribahasa, pantun, cogan kata, frasa menarik, petikan ucapan, kata-

kata hikmat, petikan hadis, maksud Al-Quran dan lain-lain.










Bahagian B: karangan Berdasarkan Bahan Ransangan ( 100 markah )

NOTA:

KRITERIA


DESKRIPSI

1. BAHASA

(Mekanis)


*
Kegramatisan - Kata ( morfologi )

- Ayat ( sintaksisis )
* Tanda baca




* Ejaan

2. LARAS

( Dinamis )


* Pemilihan kosa kata

3. IDEA

( Isi )


* Tema
* Isi utama
* Pengembangan(huraian/bahasa/hujahan/contoh)
* Kerelevanan

4. PENGOLAHAN


* Wacana
* Logik
* Pemerengganan
* Format

5. GAYA BAHASA


* Keingahan bahasa
* Ungkapan
* Peribahasa










KRITERIA PENSKORAN

PERINGKAT


MARKAH


KRITERIA

CEMERLANG


80 – 100

(90 – 100)

(80 – 89)


* Idea yang relevan mengikut tugasan, dihuraikan dengan jelas dan matang, disertakan dengan contoh yang sesuai.
* Penggunaan pelbagai jenis ayat majmuk yang gramatis.
* Penggunaan pelbagai jenis kata yang luas dan tepat.
* Penggunaan kosa kata luas yang tepat.
* Ejaan dan tanda baca yang betul.
* Laras bahasa sesuai dengan tugasan.
* Penggunaan unsur bahasa bervariasi.
* Gaya bahasa menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan seperti peribahasa, pantun, cogan kata atau frasa.
* Pengolahan menarik dan berkesan serta pemerenganan sesuai.
* Wacana lengkap dan terdapat kesinambungan idea yang jelas antara perenggan.

KEPUJIAN


66 – 79

(73 – 79)

(66 – 72)


* Idea yang relevan mengikut tugasan, dihuraikan dengan jelas, disertakan dengan contoh yang sesuai.
* Penggunaan pelbagai jenis ayat majmuk yang gramatis tetapi terdapat kesalahan yang minimum.
* Penggunaan pelbagai jenis kata yang tepat.
* Penggunaan kosa kata luas yang tepat.
* Ejaan dan tanda baca yang betul.
* Laras bahasa sesuai dengan tugasan.
* Penggunaan unsur bahasa masih bervariasi.
* Gaya bahasa masih menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan seperti peribahasa, pantun, cogan kata atau frasa.
* Pengolahan menarik dan berkesan serta pemerengganan sesuai.
* Wacana lengkap dan masih terdapat kesinambungan idea yang jelas antara perenggan.

BAIK


51 – 65

(58 – 65)

(51 – 57)





* Idea masih relevan mengikut tugasan, huraian isi masih jelas dan contoh masih sesuai.
* Penggunaan ayat majmuk gramatis tetapi terdapat kesalahan yang minimum.
* Penggunaan pelbagai jenis kata sesuai.
* Penggunaan kosa kata umum.
* Ejaan dan tanda baca masih betul.
* Laras bahasa sesuai mengikut tugasan.
* Penggunaan unsur bahasa masih bervariasi.
* Gaya bahasa yang kurang menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan kurang berkesan.
* Pengolahan masih menarik dan pemerengganan masih sesuai.
* Wacana masih lengkap.

MEMUASKAN


36 – 50

(43 – 50)

(36 – 42)


* Idea masih relevan mengikut tugasan, huraian isi kurang jelas dan contoh kurang sesuai.
* Ayat kurang gramatis
* Penggunaan pelbagai jenis kata terhad.
* Penggunaan kosa kata umum dan terhad.
* Ejaan dan tanda baca betul tetapi terdapat kesalahan yang minimum.gaya, bahasa kurang menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan kurang berkesan.
* Laras bahasa kurang sesuai.
* Penggunaan unsur bahasa kurang bervariasi.
* Gaya bahasa kurang menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan kurang berkesan.
* Pengolahan kurang menarik.
* Wacana masih / kurang lengkap.

KURANG MEMUASKAN


21 – 35

(28 – 35)

(21 – 27)


* Idea masih relevan / idea bercampur aduk dan huraian tidak jelas / tidak berkembang dan contoh tidak sesuai.
* Ayat tidak gramatis tetapi masih difahami.
* Penggunaan kata kurang tepat.
* Terdapat kesalahan ejaan dan tanda baca yang ketara.
* Unsur bahasa tidak bervariasi.
* Gaya bahasa dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan lemah.
* Pengolahan tidak menarik.
* Wacana tidak lengkap dan binaan perenggan tidak seimbang.

PENCAPAIAN MINIMUM


01 – 20

(11 – 20)

(01 – 10)


* Idea bercampur aduk dan huraian tidak jelas / tidak berkembang dan contoh tidak sesuai.
* Keseluruhannya menunjukkan penggunaan kata dan ayat yang tidak gramatis.
* Terdapat kesalahan ejaan dan tanda baca yang ketara.
* Gaya bahasa dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan lemah dan tidak menarik.
* Pengolahan tidak menarik.
* Wacana tidak lengkap binaan perenggan tidak seimbang dan tidak sesuai.
* Keseluruhan karangan sukar / tidak difahami.

No comments:

Post a Comment